Wstęp
Zakon Szpitala
Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie powstał na przełomie
1189 i 1190 roku podczas trzeciej krucjaty do Palestyny. Jego założycielami
byli niemieccy pielgrzymi - mieszczanie z Lubeki i Bremy oraz biorący udział
w wyprawie rycerze. Celem zakonu była opieka nad chorymi i rannymi
uczestnikami krucjaty. Znakiem rozpoznawczym zakonu był biały płaszcz noszony
na lewym ramieniu z czarnym krzyżem. Od tego znaku zakon nazwano krzyżackim
a jego członków Krzyżakami. W początku swego istnienia zakon znajdował
się pod opieką włoskiego zakonu joannitów lecz za sprawą francuskiego zakonu
- templariuszy usamodzielnił się. Templariusze nosili białe płaszcze z
czerwonym krzyżem zaś Zakon Szpitala Marii Panny z czarnym. Możemy więc
sądzić, że także i od tego zakonu Krzyżacy byli uzależnieni.
Początkowe
lata istnienia nie przyczyniły się do rozwoju zakonu. Nieudolność rządzenia
trzech pierwszych mistrzów spowodowała, że z chwilą objęcia rządów przez
Hermana von Salza siły zakonu wynosiły zaledwie dziesięciu rycerzy i kilkunastu
osób służby. Dopiero dobra polityka nowego mistrza przyczyniła się do wzrostu
siły i znaczenia zakonu.
W 1225
roku, książę Konrad Mazowiecki prowadził rozmowy z
zakonem w celu osiedlenia
ich na pograniczu z Prusami i udzieleniu pomocy w walce z pogańskimi plemionami
niepokojącymi granice jego księstwa. Już rok później pierwsi rycerze zakonni
przybywają do nadanej im wsi Orłowo na Kujawach gdzie książę wzniósł niewielki
gród nazwany przez Krzyżaków Vogelsang czyli "Ptasi śpiew". Początkowo
było to tylko dwóch zakonników: Konrad von Landsberg i drugi nie znany
z imienia oraz niewielka liczba służby. W 1230 roku gródek wzmocnił się
o pięciu nowo przybyłych rycerzy dowodzonych przez Hermana Balka, późniejszego
mistrza zakonu.
Pierwszym zamkiem
wybudowanym przez Krzyżaków była niewielka drewniana warownia wzniesiona
we wsi Mała Nieszawka i stanowiąca przez pewien czas bazę wypadową przeciwko
Prusom. Następny zamek powstał w 1232 roku w Starogrodzie, później w 1233
roku w Kwidzynie na ostrowie oblanym wodami Wisły i Starego Nogatu (Marienwerder
- Ostrów Marii) oraz Dzierżgoń - obydwa w Pomezanii. Rok 1237 to budowa
zamku u ujścia rzeki Elbląg lecz zburzony przez Pogezan został na nowo
wzniesiony jednakże w innym miejscu tam gdzie obecnie jest miasto Elbląg.
Rycerz krzyżacki w boju.
Dalsze podboje
zakonu doprowadziły do zdobycia znacznych obszarów ziemskich i powstaniu
nowych warowni. I tak w: Natangii zbudowano zamek w Krzyżborku, w Barcie
- Bartoszyce,Reszel i w nieustalonym do dzisiaj miejscu Wisenburg, na Warmii
- Braniewo i Lidzbark, w Sambii - Memelburg (obecnie Kłajpeda), Bałga i
Królewiec później w Tapiewie i Lochstädt. W 1265 roku zbudowano zamek w
Pokarminie zwany Brandenburg, w 1280 - Malbork, 1282 roku - Gniew,
1292 - Golub. W sumie do 1300 roku Krzyżacy zbudowali 23 zamki a do 1310
roku złożonych zostało 27 miast na terenach zdobytych na plemionach pruskich.
I tak między innymi powstały miasta : Malbork- 1276, Prabuty - 1276, Frombork
- 1287, Pasłęk - 1297, Tolkmicko - 1299, Iława 1305, Krzyżbork - 1309-1311
i kilkanaście innych a po następnych stu latach miast założonych przez
Zakon było już 93.
Pierwsze
budowle stawiane przez Krzyżaków na zdobytych terenach były to niewielkie
gródki obronne wznoszone z drewna, ziemi i kamienia polnego. Dopiero później,
po umocnieniu się zaczęto wznosić murowane z cegły i kamienia zamki.
Były to
budowle klasztorno - obronne, ciężkie, masywne stawiane na planie kwadratu
lub prostokąta, wzorowane na zamkach wzniesionych przez krzyżowców na ziemiach
syryjskich. W narożach murów obronnych znajdowały się wieże broniące z
boków dostępu do tychże murów, wewnątrz mieściły się zabudowania
mieszkalne tworzące w środku wirydarzowy dziedziniec ozdobiony krużgankami.
Natomiast wszelkie zabudowania gospodarcze jak i pomieszczenia służby znajdowały
się na obszernym podgrodziu. Każdy krzyżacki zamek posiadał kaplicę, zbrojownię,
salę zebrań, mieszkanie komtura i członków konwentu a także obszerne stajnie
(każdy rycerz posiadał 2-3 konie). Ponieważ oprócz funkcji obronnej zamki
pełniły także funkcje administracyjne dlatego też znajdowało się tam wiele
dużych pomieszczeń i sal.
Pomimo tego,
że zamki krzyżackie odstraszały swoim monumentalnym wyglądem i wydawały
się nie do zdobycia jednakże w swojej historii aż do sekularyzacji zakonu
(1525 rok) kilkakrotnie przechodziły z rąk krzyżackich w ręce zwolenników
np. Związku Pruskiego i odwrotnie i nie zawsze odbywało się to poprzez
zbrojne akcje. Wystarczyły pieniądze lub obietnice by w tym czasie zmienić
swoich zarządców.
Tak więc opisując poszczególne
zamki prawie zawsze znajdziemy wzmiankę o krótszym lub dłuższym pobycie
na nim nowego właściciela.
Organizacja zakonu krzyżackiego
Na czele zakonu
stał wielki mistrz. Jego władzę ograniczał jednak konwent stołecznego zamku
i zgromadzenie dostojników a także kapituła generalna. W skład kapituły
generalnej wchodził wielki mistrz, mistrzowie prowincjonalni oraz wyżsi
dostojnicy krzyżaccy. Kapituła zbierała się raz do roku, zwykle we wrześniu.
W XVI wieku powstała
w Prusach rada dostojników a w jej skład wchodziło pięciu najwyższych dostojników
krzyżackich a mianowicie: wielki komtur, wielki marszałek, podskarbi, wielki
szatny i wielki szpitalnik a później dołączył do nich wielki szafarz. I
to ci ludzie plus wielki mistrz sprawowali władzę w państwie krzyżackich.
Zakon
podzielony był na prowincje a na ich czele stali mistrzowie prowincjonalni.
W pierwszej fazie swojego istnienia zakon dzielił się na 7 prowincji. Były
to prowincje: w Apulli, Achai, Armeni, Austrii, Niemczech, Prusach i Inflantach.
W następnych wiekach pozostały tylko trzy ostatnie. Każda prowincja dzieliła
się na konwenty a za siedzibę władz służyły zamki - klasztory. Każdy zamek
był stolicą okręgu administracyjnego zwanego komturstwem. W skład konwentu
wchodziło najczęściej 12 Krzyżaków - rycerzy i 6 księży.
Jeżeli chodzi
o podział administracji kościelnej to w Prusach wyglądało to tak. Były
cztery diecezje: chełmińska, pomezańska, sambijska i warmińska. W trzech
pierwszych diecezjach przyjęto regułę zakonną krzyżacką gdzie biskupów
wybierano spośród członków Zakonu natomiast diecezja warmińska zachowała
samodzielność i podlegała biskupowi włocławskiemu.
Krzyżak - zakonnik
Reguła zakonna Krzyżaków
nie była zbyt surowa. Modły odprawiane były siedem razy na dobę. posty
obowiązywały dość ostre lecz bez wielkiej wstrzemięźliwości. Mięso jadano
trzy razy w tygodniu a w dni postne do syta jadano tylko raz dziennie podczas
obiadu natomiast na kolację każdy zakonnik dostawał dwie kwarty piwa lub
miodu. W pozostałe dni spożywano dwa posiłki - obiad i kolację. Początkowo,
co piątek, brana była dyscyplina w okresie adwentu i wielkiego postu trzy
razy dziennie lecz szybko zwyczaj ten wyszedł z użycia.
Zakonnicy spali
na posadzce wyścielanej skórami, w spodniach, koszuli i obuwiu gdyż chodzenie
boso była zakazane. Odzież była skromna i składała się z dwóch zmian ubrań
i bielizny, jednego lub dwóch płaszczy, worka do spania oraz jednej lub
dwóch zmian pościeli.
Co tydzień odbywała
się tzw. kapituła czyli posiedzenie kolegium duchownego. Czytano na niej
wyjątki z reguły, praw i zwyczajów Krzyżaków oraz wydawano postanowienia.
Bracia wyznawali na kapitule swoje grzechy, za które otrzymywali karę.
Kara przewidziana była za najmniejsze nawet przewinienia;
- za występek
w jedzeniu, piciu i mowie - dyscyplina,
- za bójki, nieposłuszeństwo,
spędzenie nocy poza konwentem czy obozem - odbierano płaszcz i wysyłano
do pracy z jeńcami,
- za spiski i
knowania przeciw zwierzchnikom, poranienie chrześcjianina w bójce, przebywanie
poza zamkiem dłużej niż dwie noce, grzech cielesny - odebranie płaszcza
i praca z jeńcami rok lub dłużej,
- ucieczka z
pola bitwy, sprzedaż urzędów czy odstępstwo od wiary - wydalenie z Zakonu
bez zwolnienia ze ślubów zakonnych oraz zakaz wstąpienia do innego zakonu.
Pomimo surowych
ślubów czystości zakonnej i kar za przebywanie poza konwentem w Malborku,
pod okiem wielkiego mistrza istniał dom publiczny.
Z czasem życie
religijne w słabło i stanowiło margines zainteresowań Zakonu. Krzyżacy
domagali się ciepłych ubrań w zimie a także zaprzestali odprawiania
modłów zostawiając to księżom.
Tylko dwóm misją
zakon pozostał wierny przez cały czas. Nawracaniu pogan na chrześcjiaństwo
i szpitalnictwu.
Krzyżak - rycerz
Do zakonu przyjmowano
tylko rycerzy z Niemiec a w późniejszym czasie osiadłych w Prusach Niemców.
Kapelanem i bratem służebnym mógł zostać także mieszkaniec Prus lecz nie
miał on żadnego wpływu na rządy. Bracia służebni pełnili jakby rolę podoficerów.
Składali śluby wieczyste lub czasowe, na okres służby pod chorągwiami Zakonu.
Nosili oni szare płaszcze z połową krzyża. Połączyli się oni później z
tzw. półbraćmi. Półbratem był każdy sługa i dobrodziej Zakonu (np; książę
Konrad Mazowiecki za darowanie ziemi chełmińskiej czy książę Sambor za
darowanie Gniewa).
Na czele wojska
stał wielki mistrz. Pomagali mu:
- wielki marszałek
- piecza nad taborami a także dowództwo nad wojskiem w czasie nieobecności
wielkiego mistrza,
- wicemarszałek
- zaprowiantowanie koni i wyposażenie ich w rzędy,
- oboźny ( w
czasie pokoju wielki komtur - zastępca wielkiego mistrza) - kwatermistrzostwo
i intendentura,
- wicekomtur
- zarządzanie służbą,
- szatny - opieka
nad magazynem odzieży i pralnią,
- szafarz - zaprowiantowanie.
Krzyżacy mieli
swój regulamin, który dokładnie określał sposoby stawania na zbiórkę, mówił
o porządku w marszu i na postojach oraz w obozie i podawał zasady
walki. Konie siodłano na sygnał trębacza a w marszu obowiązywała kolumna
trójkowa. Obóz rozbijano na rozkaz wielkiego marszałka, zatykano chorągiew
a sznurami ogradzano miejsce na kaplicę. Jedynie namioty wielkiego mistrza
i kapelana można była stawiać bez zgody marszałka. Oddalanie się od obozu
była zabronione. Rozkazy podawane były przez trębacza, który stale towarzyszył
chorążemu.
Tabory to była
głównie karawana koni a od 1433 roku tabory tworzone były z wozów. W czasie
marszu rycerze używali tzw. podjezdków a pachołkowie wiedli konie bojowe.
W taborach nie było kuchni gdyż posiłki przygotowywali rycerzom ich pachołkowie.
Była natomiast kuźnia polowa.
Krzyżacy posiadali
także swoją flotę i za jej pomocą zaopatrywali zamki leżące nad Zalewem
Wiślanym jak i nad rzekami.
Od 1362 roku
posiadali także artylerię.
W razie wojny
każdy konwent wystawiał oddział złożony przeważnie z 12 rycerzy i 14 pachołków
zwanych karawanowymi a także z zaciężnych, na czele których stał komtur.
Krzyżak - administrator
Administracja
w państwie krzyżackim w Prusach była bardzo biurokratyczna. Każdy Krzyżak
w czasie pokoju był urzędnikiem. Komtur zarządzał konwentem i komturstwem,
sprawował sądy i ściągał podatki za pośrednictwem komorników. Wicekomtur
zwany komturem domowym zajmował się zamkiem i folwarkiem znajdującym się
przeważnie na podzamczu. Do obowiązków marszałka należał nadzór nad stajniami,
szatnego nad magazynami z odzieżą, ludwisarza nad odlewniami armat, mincerza
nad mennicą, szpitalnika nad szpitalami a były także stanowiska skarbnika,
piwniczego, ogrodnika czy kuchmistrza. Każdy browar, młyn czy cegielnia
posiadała swojego zarządcę i nadzorcę.
Przy podziale
państwa na komturstwa ważną rolę odgrywały względy militarne jak i gospodarcze.
Prusy zostały podzielone na pasy ciągnące się od wybrzeży morskich aż do
puszcz mazurskich. Tak utworzone komturstwo posiadało pewien odcinek granicy
do strzeżenia a także było to uzasadnione gospodarczo. Morze i rzeki dostarczały
ryb, ziemia uprawna płodów rolnych oraz terenów do kolonizacji a puszcza
zwierzyny, miodu.
Każde komturstwo
było samowystarczalne i cały dochód należał do niego. Jedynie niewielkie
kwoty były przekazywane do skarbu wielkiego mistrza.
Poza podziałem
na komturie były także okręgi niesamodzielne, zarządzane przez wójtów,
prokuratorów, rybickich i nadleśniczych Zakonu. Zamieszkiwali oni w niewielkich
zameczkach, z niedużą liczbą braci-rycerzy lub księży a swoje dochody przekazywali
komturom lub wielkiemu mistrzowi.
Dochody państwa
krzyżackiego z różnego rodzaju działalności gospodarczej były znaczne.
Roczna nadwyżka wynosiła 10 000 grzywien. Było to jedyne chyba państwo.
które nie zaciągało pożyczek a jeszcze je udzielało.
Wykaz
wielkich mistrzów krzyżackich.